Friday, December 12, 2014

BUKAN DUA, TAPI TIGA!





Setelah 26 tahun membawa diri ke kota London, Munirah mengambil keputusan untuk pulang ke Malaysia bersama anak-anaknya Aleya, Alisa dan Alina untuk berjumpa dengan suaminya, Dato Syed Mohd Kadir yang sebelum ini tidak mengetahui akan kelahiran tiga puteri kembarnya selepas dia menghalau keluar Munirah dari rumahnya.

“For what? Kenapa kita nak jumpa dia? Kewujudan kita pun dia tak tahu. Tak ada faedah pun. Bukannya dia kenal kita. After all this time, ibu yang besarkan kita. Dia tak mainkan apa-apa peranan pun.” – NUR ALEYA.

“Kenapa tiba-tiba saja kita perlu terima dia dalam hidup kita? Selama 25 tahun kita tinggal di London, ada tak dia cari ibu? Ada tak? Tak! Tak berbaloi kita buat baik dengan orang seperti itu.” – NUR ALISA.

“Dia tu abah kita! Walau apapun kesalahan abah, dia tetap abah kita. Ayah kandung kita.” – NUR ALINA.

Akhirnya hanya Alina pulang bersama Munirah untuk berjumpa dengan Dato Syed Mohd Kadir. Kewujudan Alina diterima baik oleh Dato Syed Mohd Kadir yang menyangka Alina ialah anak tunggalnya. Namun, kehadiran mereka berdua tidak disenangi oleh isteri kedua Dato Syed Mohd Kadir, Kartika kerana bimbang kedudukannya tergugat. Yang pasti, harta dan syarikat milik Dato Syed Mohd Kadir akan diwarisi oleh Alina kerana Alina satu-satunya zuriat kandungnya yang ada.

Keadaan bertambah rumit selepas permintaan Munirah untuk bercerai tidak dipersetujui oleh Dato Syed Mohd Kadir yang ingin memulakan kisah hidupnya dan menghabiskan sisa-sisa hidupnya bersama wanita yang dahulunya dibenci dan kini dicintainya sepenuh jiwa.

Kerana terlalu bimbang keselamatan Munirah dan Alina, Aleya dan Alisa menjejakkan kaki buat pertama kalinya di Malaysia. Laut yang tenang pasti akan bergelora dengan kehadiran Aleya dan Alisa. Ada saja cara mereka berdua lakukan agar Munirah dan Dato Syed Mohd Kadir tidak bersatu semula. Kehadiran Tengku Iskandar, Dr. Nazri dan Zahari kononnya seperti The Three Musketeers yang sentiasa berada di samping Dato Syed Mohd Kadir seringkali menggagalkan rancangan Aleya dan Alisa.

Lalu dapatkah Dato Syed Mohd Kadir mengetahui kewujudan dua lagi anaknya? Berjayakah Aleya dan Alisa memisahkan ibu bapa mereka? Mampukah Dato Syed Mohd Kadir memiliki semula cinta wanita yang pernah disakiti dan dilukai selepas 26 tahun?


credit to penulisan2u fb page

haa..nak taw g beli la.. sape yang peminat tegar novel ni, mmg trase nak bli coz sinopsis nyer pon mmg mnrik perhatian kan! aku sejak akhir2 ni mmg peminat kembar sebab selalu tengok "the return of superman" korea punye variety show.. comel sgt yang kembar dua dan kembar tiga tuh! yg dak2 lain pon comel gak..hehe



triplet - manse, daehan, minguk (from left)

twin - soeon and seojun

nasib xseiras kan..leh la cam skit..tp ade jgak yg mncul sbgai guest kmbr seiras..smpai skunk xtaw mne satu rayul n rahui.. dlm show tu de gak tnjuk mk dye pon konpius.. haha

haa..tahu mane rayul? mane rahui?

OK lah.. nanti aku nk tnjuk part yg comel2 pasal dorg.. 
tgok dorg ni cam xsbr nak timang anak! 
eh, nikah pon blom lg.. wakaka

15 comments:

  1. pernah baca dh sinopsis novel tu. mmg nmpk menarik. jln cerita tak brp cliche sgt. :D

    comelnyaaa baby2 tu... ><

    ReplyDelete
  2. wahhhhh macam best jer novel ni... tambah2 kisah family syed ni... kak ekin sharifah tu yg teruja nak baca.... novel adaptasi ke ni.... aduhhh dah pencen bab2 novel bila dah jadi bini orang... last novel hadiah hantaran kahwin dari abe... hihihi.. lepas tu dapat free novel dari Giveaway Shad aritu....

    ReplyDelete
  3. comelnya gambar yang bawah sekali..teringin juga nak ada anak kembar bila dah kawin nnti..hihihi

    ReplyDelete
  4. Assalamualikum.entry yang menarik ! Jemput jenguk blog saya kalau sudi. http://blognadhirah.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. OMG.. menarik novel nih...

    tak pernah baca novel Malay yg cemni lagi.. ahahaha XDD

    suruh adiklah beli :D

    ReplyDelete
  6. suka triplet manse, danhea n minguk tu cute sgt

    ReplyDelete
  7. The triplet comel..hehe. suke minguk. :)

    ReplyDelete
  8. jgn kata Miss Yana...sis JM pun teruja bila tgk si kembar yg cute nih...teruja nk kawin gak heheeh

    ReplyDelete
  9. pergh, complicated gak citer dia.

    ReplyDelete
  10. sinopsis nampak menarik dah tu :) harap2 takde la novel2 yg penuh adegan kahwin paksa rela. T_T

    sy suka triplets tu jugakkk :D hihi and amazed sebab diorang agak behaved utk umur macam tu kan :)

    hanisamanina.com

    ReplyDelete
  11. jalan citer nampak menarik. amboii, comel2 nya twins kat atas tuh :)

    ReplyDelete
  12. Haha kita baca tajuk ingat ada lah yang tiga tu. Nak kembar comels boleh? :p

    ReplyDelete
  13. awak menang GA ole-ole kerusiburok taw. sila refer entri berikut untuk maklumat penghantaran :)

    http://kerusiburok.blogspot.com/2014/12/pemenang-giveaway-kerusiburok-ole-ole-phuket.html

    ReplyDelete
  14. x minat sgt novel. tapi sebelum ni pnah baca 1 je novel melayu smpai habis. tu pun sbb cerita psl kembar. novel ni mcm menarik je. nak try cari la. thanks miss yana for this review. ^_^

    ReplyDelete